FOMO 040: hoe is de relatie van jongeren met geld? 

Waarom het FOMO Festival? 
Gemeente Eindhoven wil weten wat er speelt onder jongeren, maar dit is een lastige doelgroep om mee in aanraking te komen. Hierom bedacht Cocosmos het FOMO-festival: het festival waar jongeren toffe experiences doen én wij meer te weten komen over hun leefwereld. Het thema van dit jaar: hoe is de relatie van jongeren met geld? 
 
Wat houdt het festival in? 
In vier omgebouwde containers krijgen jongeren vragen over verschillende facetten van geld: welke mindset heb jij over geld? Maak je weleens een overzicht van je geld? Deze vragen worden gesteld aan de hand van interactieve installaties, bijvoorbeeld: een pashokje om je money mindset ‘aan te passen’, een knikkerbaan om je inkomsten en uitgaven te visualiseren. Ook is er altijd reuring op het festival: van popping dansers tot blackout poetry – er is altijd iets te doen en te zien. Jonge, enthousiaste gidsen leiden jongeren rond op het festival en stellen vragen aan de hand van de installaties om meer te weten te komen over de jongeren en hun relatie met geld. 

Waarom werkt het? 
De gedachte is: als wij wat willen weten van jongeren, willen we hen ook iets teruggeven. Met vier gave installaties geven wij de jongeren een toffe ervaring terwijl wij te weten komen wat er écht speelt. Bovendien worden jongeren door de installaties op een laagdrempelige manier gestimuleerd om na te denken over geld. Zo hebben wij met het FOMO-festival meer dan 250 jongeren in Eindhoven gesproken en hun gedachtes en gevoelens over geld vastgelegd! 

De installaties 

Hieronder een overzicht van de verschillende installaties op het FOMO-festival. 

  1. Money Grabbing Machine 

In deze machine werden biljetten (nep)geld de lucht in geblazen en moest de bezoeker zoveel mogelijk biljetten vangen om op het scorebord te komen. Leuk om te doen en ook een echte eyecatcher! 

  1. Money Mindset 
    In deze container beleefden de jongvolwassenen drie Money Mindsets die ze als het ware konden ‘aanpassen’ in pashokjes. Welke mindset past het beste bij hen: “ik spend mijn money”, “ik werk hard voor mijn money” of “ik laat mijn money voor mij werken”?  

Door audioclips die elke Mindset beschrijven, de afgesloten pashokjes en accessoires passend bij de Mindsets werden de bezoekers ondergedompeld in de verschillende manieren van denken over geld. Zo konden zij snel aanvoelen en onder woorden brengen of de Mindset paste bij hen, of juist niet. 

“Ik heb heel snel de neiging om iets te kopen, en als mensen om me heen geld uitgeven wil ik dat ook.”  

  1. Op een Rij 

In de tweede container staat de knikkerbaan, want: geld moet rollen. We vroegen de jongvolwassenen: heb jij je inkomsten en uitgaven op een rij? Met knikkers konden zij hun geld visualiseren: welke inkomsten heb je in de maand? En waaraan geef jij je geld uit?  

Door de inkomsten en uitgaven fysiek te maken met de knikkerbaan, kregen jongeren inzicht in hun geld, wat niet altijd even zichtbaar is: 

“Ik had het eigenlijk helemaal niet in m’n hoofd, het stukje [wat ik uitgeef aan] vervoer had ik eerst ook niet meegeteld.” 

“Ik geef wel veel geld uit aan eten in vergelijking met mijn andere uitgaven.” 

“Ik vind dat ik het heel goed doe, ik ging vroeger veel uit, maar nu probeer ik echt te sparen voor de toekomst.” 

  1. Gevoel voor Geld 

De derde container had een roze, zachte binnenkant en nodigde zo de jongeren uit om stil te staan bij hun gevoelens: de “zachte” kant van geld. In de container maakten we een wandkleed, een soort kunstwerk. Van links naar rechts stelde leeftijd voor, met in het midden neutraal en boven positief en onder negatief. Zo konden de jongvolwassenen hun relatie met geld door de jaren heen als lijn in de stof laten zien. Wij vroegen: wat is je gevoel over geld op dit moment? Maak je je wel eens zorgen over geld? Wat doe je dan?  

“Normaal [is mijn relatie met geld] goed, op dit moment even niet zo goed: heb niet zo veel geld.” 

“Twintig euro was vroeger veel, nu niet meer.” 

  1. Safe Space 

De laatste container was een moment voor reflectie. De jongeren zaten in een kamer vol spiegels, om letterlijk de zelfreflectie te illustreren. In de container staat een typmachine waar de jongeren een brief kunnen schrijven aan zichzelf: hoe wil je er financieel voor staan over drie maanden? Hoe wil je dat bereiken? De jongeren werden in de container even alleen gelaten om hun gedachten op papier te zetten en wanneer de brieven af waren, konden zij hun brief kun je veilig opbergen in een kluisje.  

Door alleen in de ruimte te zijn, de ervaring van het typen op de typmachine en het fysiek opbergen van de brief, werd er een veilige plek gecreëerd om alle belevenissen op het festival te laten bezinken en op te schrijven. Over drie maanden krijgen zij hun brief teruggemaild en kunnen zij weer reflecteren of ze zijn waar ze wilden zijn. 

Wij vroegen ook of jongvolwassenen een tip hadden over geld voor andere jongvolwassenen:  

“Maak je niet te druk en doe gewoon wat je leuk vindt, dat hoeft niet altijd geld te kosten.” 

“Je hebt off-whites echt niet nodig maat.” 

  1. Ge min’t nie! 

Gemeente Eindhoven stond ook op het festival. Zij stonden bij het Rad van Fortuin, want er zijn toffe prijzen te winnen! Hier werd verteld dat de gemeente het festival mogelijk maakt en ook kan ook helpen bij geldzaken.  Op een laagdrempelige manier komen jongeren zo in aanraking met de gemeente. 

Denk jij nu: ik wil ook een FOMO experience voor mijn doelgroep? Misschien kan dat wel, maar wellicht past een andere vorm nog wel beter. Dus: heb jij ook een moeilijk bereikbare doelgroep waarvan je de belevingswereld wil leren kennen? Wij denken vanuit cocosmos met ons ontwerpend onderzoekservaring graag mee welke vorm het beste past om inzicht te vergaren in de belevingswereld van jouw doelgroep. 

Misschien vind je dit ook leuk

De Eindhovense Klusbus 

“Is het echt gratis?” Een mensgerichte aanpak deuren opent om energiebesparende maatregelen te treffen, daar waar het het hardst nodig is. 
 

Prikkelende Perspectieven over Jongvolwassenen en geld

Geld. Het is overal en tegelijkertijd hebben we het er weinig over. Wat weten we er eigenlijk van? Hoe leren jonge mensen erover? En op welke manier heeft het geldstelsel ons in zijn greep – en kunnen wij grip krijgen op het geldstelsel?