FOMO Festival

Het enige festival voor jongvolwassenen dat tegelijkertijd een onderzoek is. Dat is FOMO Festival. Van zelfstandig worden tot omgaan met geld, tot digitale weerbaarheid: elke editie levert inzichten op om beleid en aanbod beter aan te laten sluiten op hun belevingswereld en behoeftes.

Het FOMO Festival is een beleving voor bezoekers en voor ons is het een ontwerpend-onderzoeksproject van A tot Z. Midden in het centrum staan vier mysterieuze containers (F/O/M/O). In elke container schuilt een uitdaging of beleving die de jonge voorbijgangers prikkelt om te vertellen over het thema dat centraal staat. Zo gaan we jaarlijks op een laagdrempelige manier in gesprek met jongvolwassenen. De inzichten delen we met beleidsmedewerkers van de gemeente en met organisaties die werken met jeugd.

Ontwikkeld voor en door jongvolwassenen

De interactieve installaties in de containers ontwerpen we in cocreatie met jongvolwassenen. Bij elke fysieke interactie, uitdaging of prikkel horen verdiepende vragen om iets los te maken over het thema. Deze combinatie testen we vooraf door op pad te gaan met het “FOMO Frame”: een raamwerk vol prototypes om de interactievormen en gesprekslijnen te testen. Ook werven we zo jonge mensen die we trainen tot mede-onderzoekers voor het FOMO Festival. FOMO is voor en door jongvolwassenen ontwikkeld. Van concept tot organisatie.  

 

Erg gaaf opgezet, ik was vanuit mezelf geïnteresseerd en hoefde niet eens aangesproken te worden door iemand.

Bezoeker FOMO Festival

Tweede editie: financiële veerkracht

Tijdens de tweede editie in 2023, spraken we in één weekend zo’n 350 jongvolwassenen over wat voor hen werkt om financieel veerkrachtig te worden. Tijdens persoonlijke gesprekken die gemiddeld een half uur duren, verzamelen we een schat aan informatie. De inzichten van elke editie van het FOMO Festival bundelen we in mini-containers met een kaartenset: een waaier van inzichten. 

Het einde van het onderzoek als begin voor de praktijk

De opvallende mini-containers vragen op een vernieuwende manier aandacht voor het thema en de inzichten in de behoeftes van jonge inwoners. Bijvoorbeeld doordat we ze uitdelen aan de Eindhovense gemeenteraadsleden. De kaartenset van inzichten is het einde van het onderzoek, maar ook een begin voor de praktijk. Doordat de set is vormgegeven als een uitnodigende, actiegerichte handreiking aan beleidsmedewerkers, jeugdwerkers en andere professionals, kunnen zij de set direct gebruiken in hun werkpraktijk.

Leuk en creatief bedacht. Confronterend ook. Het heeft me aan het denken gezet.

Bezoeker FOMO Festival

Projectpartners

Smaakt naar meer?

Dit project is een voorbeeld van ons werk aan de sociale transitie.